Woordenschat vergroten en associatievermogen trainen

Heeft iemand suggesties om je woordenschat en woordgebruik te vergroten? Lezen an sich helpt natuurlijk voor een groot deel, maar het gebruik van woorden verandert bij mij in ieder geval niet heel erg. Zijn er andere manieren om je woordenschat te vergroten. Lijkt mij namelijk wel nuttig, aangezien NLP veel met taal en taalpatronen doet. Door creatiever met taal te kunnen zijn, krijg je weer nieuwe mogelijkheden.

Mijn directe collega heeft daarnaast een bizar associatievermogen, waardoor hij in staat is ontzettend veel te onthouden. Hij lijkt het haast zonder ezelsbruggetjes te kunnen. Waar zouden jullie beginnen om het associatievermorgen te vergroten?

Replies to this Topic

Standaard onderdeel in de NLP Practitioner is het aanmaken van een ambiguiteitenwoordenboek. Daarmee leer je niet je woordenschat uitbreiden, maar verrijk je wel de woorden die je reeds kent.

Verder geldt dat als iemand iets kan dat je graag ook wil leren, dat je met NLP strategieën kan uitzoeken hoe iemand iets doet om dat je vervolgens eigen te maken.

De NLP Practisioner heb ik bij Jos Frederiks van Vida Sense gevolgd. Goede trainer en volgens mij kennen jullie elkaar goed toch? Het ambiguiteitenwoordenboek kwam daar niet terug, maar wel het 'spelen' met taal o.a. door een verhaallijn door te vertellen met een zintuig die je moet meegeven bij het doorgeven van de beurt, waarin de ander verder moet in de verhaallijn. Simpele oefening en toch zeer lastig!

Ambiguiteitenwoordenboek klinkt als meerdere woorden die het zelfde zeggen, maar net met een andere beeldende vorm? Op zich denk ik nuttiger dan het vergroten van een woordenschat, want uiteindelijk gaat het allemaal om communiceren. Woordenschat uitbreiden moet wel een doel hebben natuurlijk :-)

En als je het hebt over NLP strategien om iets van iemand te leren wat bedoel je dan precies? Is dat het in model brengen van wat een ander doet? Zodat je het als techniek kan gaan toepassen?

Een gratis rapport over het uitzoeken van  NLP strategieën vind je hier: NLP strategie uitzoeken

Joost, ik kan het rapport niet vinden. Ik zie alleen het stukje beschrijvende tekst, waarin je verwijst naar een formulier dat ik kan invullen. Kan jij mij uitleggen waar ik dit formulier kan vinden en hoe ik dit naar je  kan sturen?

Ps. Ik heb ook je boek over "breintraining". Prettig boek om te lezen!

Het formulier dient op de webpagina te staan. Maar wanneer je Breintraining hebt dan is het beter om daar het hoofdstuk over strategieën uitzoeken te lezen. Daar staat ook alles in.

Joost, het lag aan mijn ad-blocker, die zorgde dat het formulier niet getoond werd. Ik heb opnieuw het boek Breintraining gepakt en vanaf het begin doorgelezen. Elke keer haal ik er weer wat nieuws uit. Het laatste deel van het boek, rondom Strategien vind ik heel interessant om te lezen. Je geeft op een practische manier aan, hoe je dit kan toepassen. Voor mijn gevoel zijn deze hoofdstukken wel aan de summiere kant. Wat is de reden dat je de hoofdstukken (voor mijn gevoel) relatief beknopt hebt gehouden? Hier valt namelijk nog veel meer over te zeggen dan je gedaan hebt en jouw kennende zit daar vaak een bewuste reden achter (het kan ook zijn dat je het boek wilde afronden :-D), maar dan had je denk ik in een nieuwe druk aanvullingen gedaan. Dus ik ben erg benieuwd..

Ps. Ik zie dat dit topic onder de verkeerde categorie is komen te vallen... hier staan de boekbesprekingen. Leerpunt voor volgende keer.

Edited Sun, May 7, 2017 6:11 AM

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa