Discussion Topics

« Return to NLP Ombudsman

Een NLP opleiding is voor de elite en voor de rijken

Ik woon in België en het valt me op dat een NLP-opleiding tegenwoordig voor een elite voorbehouden is. Voor mensen die er financieel goed bijzitten en die vaak dus al succesvol in het leven staan.

Bij het ontwikkelingsinstituut kost een practitioner opleiding:

Particulieren: 2.870 €, incl. BTW

Organisaties: 3.450 €, incl. BTW

De master-practitioner opleiding kost:

Prijs Particulier: 2.900,00 EUR incl. BTW
Prijs Organisaties: 3.480,00 EUR incl. BTW

Bij NLP-kring betaal je voor een opleiding tot NLP-coach:

"NLP opleiding tot coach met de NLP Practitioner, Master, Coach certificatie en 24 maanden begeleiding = 5000,- euro"

Een doorsnee gezin of gewone man of vrouw kan dit niet betalen. 

Vroeger was NLP toegankelijk voor de gewone huisvrouw en arbeider. Vandaag hebben enkel CEO's en mensen die al tot de elite behoren er toegang toe. Mensen die meestal een universitair diploma hebben en tot de hogere sociale klasse worden gerekend kunnen NLP opleidingen volgen. Voor de gewone man of vrouw is dit niet weggelegd.

Ik zelf droomde ervan om ooit 'NLP-trainer' te worden. Ik mag die droom opbergen. De moeite die het mij zal kosten om dat te bereiken is vele malen groter dan voor iemand die het geluk heeft door zijn bedrijf te worden gesponserd (als CEO, therapeut of wat dan ook) dan voor iemand zoals ik, een gewone werkman.

Daarom ben ik van plan als autodidact mij in NLP te verdiepen en cursussen te geven onder een andere naam, zonder certificering. (zoals 'life coach' of zoiets).

Het kost gewoon te veel. 

Edited Sat, Apr 30, 2016 3:03 PM

Replies to this Topic

In elk geval bedankt voor bovenstaande informatie. Wat ik bij mezelf herinner was dat de practitioner opleiding die ik volgde inderdaad veel goesting gaf en enthousiasme bij de trainees om NLP te gaan toepassen. Maar dat 'dronken gevoel' duurde niet zo heel lang (hoogstens een week), waarna je terug in de routine en bezigheden van je dagelijks leven terecht komt als je niet weer naar zo'n training gaat. Je wordt opgeslorpt door je werk en privéleven zodat je dat onbewust aangeleerde kwijt raakt. Je moet het tenslotte in je eigen leven blijven toepassen en je moet het uiteindelijk jezelf ook bewust intrainen tot het onbewuste delen van je persoon worden. Een training volgen waarin je onbewust vanalles aangeleerd wordt (hoe?) alleen volstaat niet. Het effect van wat onbewust werd meegegeven is niet duurzaam volgens mij, als je niet in contact blijft met mensen die er professioneel mee bezig zijn. Het voor jezelf oefenen tot het een deel van jezelf is geworden, is echter wel voldoende, lijkt me. 

Edited Thu, May 19, 2016 7:47 AM

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa