Discussion Topics

« Return to NLP Instituten

Sirius Connection

Sirius Commitment

B. Rijthoviusdreef 7a
5561 TD Riethoven
http://www.siriuscommitment.nl

Hoofdtrainers:

- Trudy Feijen
- Bob Feijen

Getraind door: Anthony Robbins
Certificering via: ABNLP, NVNLP

Practitioner 14 dgn a 3150 euro
Master Practitioner 12 dgn a 3850 euro

Edited Tue, Jul 1, 2014 1:16 AM

Replies to this Topic

huh? tony robbins cerificeerd niet in nlp, zelfs niet in nac.

hier is iets niet in de haak!

Sent via Groupsite Mobile.

huh? tony robbins cerificeerd niet in nlp, zelfs niet in nac.

hier is iets niet in de haak!

Sent via Groupsite Mobile.

Dit verhaal heeft alle kenmerken die problematische NLP instituten hebben:

a) geen goede annuleringsvoorwaarden

b) zelfverzonnen "NLP" technieken die slecht uitpakken voor mensen

c) groepstherapie in plaats van een opleiding

d) problemen vastzetten door ze onderdeel te maken van het proces waar iemand doorheen moet gaan volgens de trainers

e) dreigen met juridische acties bij klachten.

Klinkt als een dramatische optelsom...

Wat interessant om te lezen, Igor EN wat een ellende…waar staat die h voor?

Ach ja dat doen vrije mensen, NLP leren en een stukje eigenheid in brengen. Ook bij de Society of NLP gebeurt dat.

Ik ken een instituut die ook heel veel met gezonde voeding doet erbij. Krijg je het advies om op een trampoline te springen zodat je lymfesysteem de afvalstoffen beter kan loslaten. En dat je veel water moet dringen en andere gezonde dingen.

Het Neurogram heeft ook niets met NLP te maken, maar het kan een enorme waardevolle aanvulling zijn.

Anderen proppen er weer familieostellingen tussen, wat ook totaal niets met NLP te maken heeft, en voor je het weet weten mensen niet meer zuiver wat NLP is of waar het over gaat.

Groepstherapie vs opleiding, het is een keuze die je maakt. In het eerste geval is het marketingtechnisch niet handig om te zeggen dat je het doet, want mensen houden daar niet van, in eerste instantie. In goede trainingen blijken mensen er veel baat bij te kunnen hebben.

Ik zeg altijd in mijn NLP en Hypnose trainingen: dit is een training, geen therapie, maar ik kan je niet beloven dat je niet zult veranderen, want je kunt alleen maar jezelf inbrengen en groeien. De trainingen kunnen een levens veranderend effect hebben op mensen. Ik kies dus duidelijk voor training en het aan leren van een goede houding, goede vaardigheden en veel praktische tools en technieken die je direct in werk en privé kunt toepassen.

Als mensen echt persoonlijke problemen willen aanpakken, of nog excellenter willen presteren dan ze nu al doen dan adviseer ik altijd >> mijn coachingtraject voor of naast de >> NLP Practitioner training, of >> Hypnose Practitioner training.

Bij coaching is de aandacht 100% gericht op het leveren van resultaat en de oplossing. 

HNLP is van John Overdurf, hij is een goede en charismatische trainer en hij doet zeker aan NLP en leeft dat 24x7, hij demonstreert wat hij traint.

Het staat iedereen vrij om een certificaat in het leven te roepen als het gaat om NLP, een internationaal certificaat klinkt goed en staat goed aan de muur.

John zelf traint ook regelmatig voor NTI Limmen, ik heb zelf ook trainingen bij hem gedaan, hij is een echte aanrader, als je de kans hebt om hem eens mee te maken, dan moet je de agenda van NTI Limmen in de gaten houden.

Je zult altijd mensen hebben die zich niet kunnen vinden in de manier van trainen, elke trainer ervaart dat wel eens. Het is goed om een totaal beeld te hebben hoe anderen de trainingen van Sirius Commitment ervaren om een oordeel te kunnen vellen.

Het is jammer dat mensen die een slechte ervaring hebben met een NLP instituut dan denken dat het probleem in NLP zit, en niet in de manier waarop getraind wordt, of zelf de trainers.

Ik zelf heb meerdere NLP trainingen gedaan en heb ook zo mijn voorkeur. Ik geloof sterk in het werk van dr. Richard Bandler, maar ook zeker in John Overdurf .. en naast mijzelf vind ik Joost ook een goede NLP trainer ;-) Misschien ben ik niet de beste, maar ik doe het met veel enthousiasme .. 

Overigens heeft Sirius Commitment een goede en heldere presentatie (visueel) op hun website.

Edited Fri, Aug 1, 2014 1:05 PM

H staat voor Humanistic

Voor de helderheid je hebt helemaal gelijk dat het Neurogram geen onderdeel is van NLP. Althans op eerste ogenblik. Het is nog niet officieel aan NLP toegevoegd dat is waar. 

Tegelijkertijd is het Neurogram de neurologische interpretatie van het Enneagram door middel van de Big Five. Dit is eenvoudigweg hoe het brein werkt. Hoe het brein werkt, is wel een onderdeel van NLP. Sterker nog, wanneer je de korte samenvatting over de neurologische kant van het Neurogram leest, dan zie je dat het Neurogram een model van het brein gebruikt dat up to date is met de meest recente neurowetenschap. Iets wat voor de meeste modellen die bij NLP trainingen de revue passeren geenzins het geval is.

Daar komt bij dat NLP een metadiscipline is waarmee je elk menselijk gedrag in kaart kan brengen aan de hand van VAKOG strategieën + submodaliteiten. Je kunt dus prima een familieopstellingenvariant maken die geheel in lijn is met NLP. Dat NLP instituten die NLP met familieopstellingen combineren dit hebben nagelaten spreekt boekdelen over hun begrip van NLP.

Gelukkig heb ik bij het Neurogram wel alles terug gebracht tot NLP VAKOG strategieën + submodaliteiten. Kortom, het Neurogram is geheel in lijn met NLP en behoort nog niet tot NLP.

Klopt Joost!

Familieopstellingen lijkt ontzettend veel op werken met submodaliteiten. Zeker wanneer je de ervaringen van representanten even buiten beschouwing laat. De client maakt daadwerkelijk nieuwe neurologische verbindingen in zijn hoofd.

Ben na een video van Derren Brown over het ontmaskeren van mediums overigens wel gaan twijfelen aan de integriteit van dit soort werk. Stel dat het niet waar is, dan troost je mensen met leugens. Dat lijkt me geenszins ethisch verantwoord.

Punt is wel dat de persoon in kwestie, die bij Sirius studeerde, NLP nu verkettert. Wat mij betreft leidt je deelnemers op tot ambassadeurs van NLP.

Klopt Joost!

Familieopstellingen lijkt ontzettend veel op werken met submodaliteiten. Zeker wanneer je de ervaringen van representanten even buiten beschouwing laat. De client maakt daadwerkelijk nieuwe neurologische verbindingen in zijn hoofd.

Ben na een video van Derren Brown over het ontmaskeren van mediums overigens wel gaan twijfelen aan de integriteit van dit soort werk. Stel dat het niet waar is, dan troost je mensen met leugens. Dat lijkt me geenszins ethisch verantwoord.

Punt is wel dat de persoon in kwestie, die bij Sirius studeerde, NLP nu verkettert. Wat mij betreft leidt je deelnemers op tot ambassadeurs van NLP.

@ Igor

Je tekst is voor mij een raadsel. Het is verstandiger dit te gaan verduidelijken, omdat we zo met zijn alleen beter kunnen communiceren en uiteraard efficienter leren. Dank je wel Igor.

Familieopstellingen lijkt ontzettend veel op werken met submodaliteiten.

Hoe precies dan?

Zeker wanneer je de ervaringen van representanten even buiten beschouwing laat.

Huh? Het gaat juist bij NLP om het vinden van een subjectieve ervaring die werkt voor de client. Een ervaring buiten beschouwing laten is zeer onhandig, omdat persoonlijke ervaring voor elk individu het hoogste bewijs is.

De client maakt daadwerkelijk nieuwe neurologische verbindingen in zijn hoofd.

Waar linkt deze zin dan naar?

Ben na een video van Derren Brown over het ontmaskeren van mediums overigens wel gaan twijfelen aan de integriteit van dit soort werk.

Een hypnotische opgezette zin om steeds te twijfelen aan mediums is zinvol, want het geeft je meer vrijheid om de onzin van mediums wel of niet te accepteren.

Stel dat het niet waar is, dan troost je mensen met leugens. Dat lijkt me geenszins ethisch verantwoord.

NLP gaat juist over of iets wel of niet werkt. NLP gaat juist NIET over of iets wel waar is of absoluut niet waar is. Zie hoofdstuk 1, Structure of Magic deel 1, dat je op zoek moet gaan naar dingen die goed werken. NLP stelt dat we de werkelijkheid nooit kunnen leren kennen, dus niemand weet wat de echte, echte, echte waarheid is, laat staan wat wel of niet een leugen is. Een goed werkende leugen heeft meer waarde binnen iemands subjectieve ervaring dan de zogenaamde waarheid. Bij ethiek blijven we het probleem houden dat je nooit kunt meten wiens ethische norm gebruikt kan worden. Het is ook nog eens een nominalisatie. Igor, ik ken jou als een gedreven, aardige wereldverbeteraar. Hoe zou jij het proces omschrijven wat achter jouw norm van ethiek zit?

Ik geef je helemaal gelijk!

Jaap! Long time no hear and see. Good to have you back.

Ik kom even op je reacties terug:

Familieopstellingen lijkt ontzettend veel op werken met submodaliteiten.
Hoe precies dan?

Wel. Ik neem aan dat je enige kennis van Systemisch Werk hebt en dat je een keer een opstelling hebt bijgewoond.
Wanneer je mensen en hun onderlinge verhoudingen gaat uitzetten in een veld, en dat kunnen mensen zijn op een vloer of stenen op een tafel, maak je, als het ware, de overtuiging die je hebt over die mensen visueel. Je kunt letterlijk ZIEN hoe de een zich tot de ander verhoudt. Wanneer je daarin veranderingen gaat aanbrengen, zoals elementen toevoegen, mensen van plaats veranderen, in een andere richting laten kijken, andere woorden laten gebruiken, verander je de 'submodaliteiten' van de opstelling. Binnen NLP gaan we ervan uit dat dan ook de overtuiging verandert.

En als een overtuiging verandert noemen we dat een nieuwe neurogische verbinding of neurologisch pad. De 'gedachtekronkel' neemt een andere route met een andere 'outcome' tot gevolg.

Ik laat de ervaringen van de representanten even buiten beschouwing, omdat nog niet verklaard is hoe het kan, dat mensen die opgesteld worden in een familieopstelling gevoelens en gedachten krijgen, waarvan ze achteraf zeggen dat deze niet van hen waren. Vandaar dat ik de ervaringen van representanten even buiten beschouwing laat, als ik het heb over de submodaliteiten achter de opstelling.

Refereer ik aan mijn volgende opmerkingen hieronder, over mediums, dan zou de ervaring van de representant dus bullshit moeten zijn. Ik heb er zelf vaak genoeg gestaan als representant en weet dat het invullingsvermogen van ons brein geweldig is. We hebben zoiets als waarnemingsfilters, die ervoor dienen om waar te nemen wat we al geloven en zaken die niet passen in ons wereldbeeld weg te filteren of te verdraaien.

Hoe zou jij het proces omschrijven wat achter jouw norm van ethiek zit?

Hoe ik dat proces zou omschrijven? Goed.

;-)

Nee alle gekheid. Ik snap ook wel dat het beter is om de knop in je hoofd om te draaien, dan de omgeving naar je hand te zetten. Met andere woorden, je kunt een overledene niet terughalen uit de dode, dus rust vinden bij zijn overlijden is een mooie zaak. Maar zeggen: "Je moeder staat hier nu naast me. Ze zegt dat het goed met haar gaat en dat ze van je houdt. Doe tante Mien de groeten van haar." is je reinste kolder. Als je dan mensen rust wil geven, leer ze dan hoe ze die rust kunnen vinden, in plaats van de sprookjes van Grimm als journalistieke feiten te verkopen. Voor veel geld, meestal.

Tevreden?

Beste joost

jij schrijft dat er nlp instituten die bij familieopstellingen wel uitgaan of gebruik maken van nlp.

hoe weet ik welke instituten dat zijn, of hoe kan ik dat zelf herkennen?

groet

conrad

Wellicht heb ik mijzelf niet goed genoeg duidelijk gemaakt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je met NLP familieopstelling als procedure om kan zetten naar een VAKOG strategie en op die manier een vorm van familieopstellingen doen die in lijn is met NLP. Helaas, ken ik geen NLP instituut die dat ook daadwerkelijk doet.

Kan jij voor mij verduidelijken wat het verschil is tussen familieopstellingen zonder en met omzetting naar vakog strategie.

wat zijn daar volgens jou de voordelen van?

Als t beter werkt waarom wil dan niemand dat dan doen, en is het niet iets voor jou om te doen?

In familieopstellingen zitten een hoop fouten en zaken die tegen de kern van NLP in gaan. Zoals daar zijn:

- het is psychotherapie terwijl NLP anti-psychotherapie is

- het gaat uit van oorzaak/gevolg redeneringen terwijl NLP aangeeft dat oorzaak/gevolg redeneringen een verdraaiing van de werkelijkheid zijn

- men doet aan hypnose en deep trance identificatie zonder dat men doorheeft dat men aan hypnose doet en deep trance identifcatie. Gegeven dat deep trance identificatie een van de meer risicovolle hypnose-oefeningen is, wordt hier een onnodig risico gelopen. Hier volgt een hoop negatieve emoties op. Die zijn prima volgens familieopstellingen, maar met NLP ga je liever voor de positieve emoties.

- ze verwarren submodaliteiten en betekenis, dat wil zeggen ze denken dat de locatie waar iemand staat de clichématige betekenis heeft, in plaats van eerst uit te zoeken wat de submodaliteiten voor betekenis hebben.

- introduceren obstakels die vooronderstellen dat er überhaupt obstakels zijn

Zelf vind ik familieopstelling zeer oninteressant. Dus ik ga geen versie maken om het beter te doen. Zelf vind ik Design Human Engineering veel interessanter:

Maar ik help graag mee om een NLP versie te maken van familie-opstelling. De stappen zijn ongeveer (maar dit moet in de praktijk getest worden):

1) uitzoeken submodaliteiten van locaties zodat je weet 

2) deelnemers hypnotiseren

3) alleen werken met positieve emoties in verband met de trance

4) plaatsen van personen op locaties uit (1)

5) deep trance identificatie doen op deze personen

6) hypnotisch verhaal maken met daarin de reacties van de verschillende personen verwerkt.

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa