Discussion Topics

« Return to NLP

Corruptie bij de NVNLP

In al mijn strijd met het huidige bestuur van de NVNLP heb ik hen steeds verweten zich onbehoorlijk te gedragen (en daar sta ik nog steeds achter), maar nooit dat het bestuur corrupt was. Tot nu toe.

Op het Linkedin forum heeft iemand in een discussie over een bij de NVNLP aangesloten trainer geschreven: "De NVNLP noemt hem informeel de beste trainer van Nederland"

Wat hiermee bedoeld wordt is dat de secretaris van de NVNLP, Gerda Aberson, mensen informeel aanraadt op bij deze trainer de NLP trainingen te volgen. Dat was mij reeds uit meerdere bronnen bekend en dat is typisch onbehoorlijk bestuur omdat hiermee de andere bij de NVNLP instituten aangesloten instituten ernstig benadeeld worden met voor hen negatieve financiële gevolgen. Alleen dit feit lijkt mij reden genoeg om Gerda Aberson uit het bestuur van de NVNLP te zetten. Als secretaris van de NVNLP dient zij mensen te adviseren om eens goed rond te kijken bij de NVNLP aangesloten instituten en dan een keuze te maken.

Maar nu heeft mij het gerucht bereikt dat Gerda Aberson en de desbetreffende trainer jeugdvrienden zijn. Ik weet niet of dit gerucht klopt. Maar als het klopt dan wordt het station van onbehoorlijk bestuur gepasseerd en is er sprake van ronduit vriendjespolitiek oftewel corruptie.

Replies to this Topic

Ah, je hebt het weblog van Edwin Selij gevonden hier.

Let's stick to the good cause, guys. NLP gaat niet over elkaar zwart maken. De discussie over Bandler en een moord gaat ook veel te ver. Het is hier de Telegraaf toch niet, of een forum van Peter R. de Vries? De man loopt al jaren vrij rond en het is ouwe koek. Wat er ook gebeurd mag zijn, de rechter heeft een uitspraak gedaan.

Yep ouwe koeien, alleen is in Nederland de wet aangepast dat moord niet kan verjaren. Maar niet te moeilijk doen. Ouwe koeien vermoorden we ook om op te eten. Undecided

Aan Joost,

Jij bent een Master Trainer in NLP.
Waarom citeer jij dan iets wat ik geschreven heb op LinkedIn en koppel jij daar een persoon aan die ik niet ken?
(Het metamodel is uitermate geschikt om informatie boven te halen...)

Jij schrijft:
“Op het Linkedin forum heeft iemand in een discussie over een bij de NVNLP aangesloten trainer geschreven: "De NVNLP noemt hem informeel de beste trainer van Nederland"
Wat hiermee bedoeld wordt is dat de secretaris van de NVNLP, Gerda Aberson, mensen informeel aanraadt op bij deze trainer de NLP trainingen te volgen.”

Die iemand ben ik en NEE, dat is niet wat ik daarmee bedoel.
Bedankt voor het vragen.

Ik ken mevrouw Aberson niet, heb haar nooit gesproken, en al zeker niet gevraagd om haar mening over wie de beste NLP trainer van Nederland is.

Met de NVNLP bedoel ik diverse NLP trainers die ik heb gesproken die lid zijn van de NVNLP.
In de jaren voordat dat ik met NLP bezig ging heb ik heel veel mensen gevraagd wie de beste NLP trainer van Nederland is, waaronder diverse bekende NLP trainers in binnen en buitenland. Ik heb daar een antwoord op gekregen. En het was niet Joost van der Leij.

Jij was de enige die jou het beste vond.

Ik vind het heel vervelend dat jij mij probeert te gebruiken om jouw strijd met de NVNLP te beslechten en mensen zwart te maken.
Ik zie dezelfde tendens in de andere discussie van jou op LinkedIn en op NLPkring.
Beschuldigen, afkraken en stemming maken.
Dat is niet het gedrag dat ik verwacht van een Master Trainer in Bandlers NLP.

Ik wil je nadrukkelijk vragen om mij niet meer indirect nog direct bij jouw monologen en veelal eenzijdige gevechten te betrekken door mij woorden in de mond te leggen en mijn teksten te misbruiken om andere mensen te beschadigen.

Ik heb andere dingen te doen dan zinloze discussies te voeren op het internet om te voorkomen dat Master Trainers over de rug van anderen hun gelijk proberen te halen door mijn woorden te verdraaien.

Bedankt,

Ferry

Zolang iemand ergens iets in het openbaar publiceert zal ik, wanneer ik dat wil, hem blijven quoten. Ook als jij dat bent. 

Het is prima om mij te verbeteren wanneer ik het fout heb.

Vanaf nu zal de nieuwe tekst zijn:

"Wat hier achter steekt is dat de secretaris van de NVNLP, Gerda Aberson, mensen informeel aanraadt op bij deze trainer de NLP trainingen te volgen."

Graag verneem ik van je welke NLP trainers je gesproken hebben die al dan niet toevallig precies dezelfde mening aangedaan zijn als Gerda Aberson. 

Wat bedoel je met "hier" in de zin?:

"Wat hier achter steekt is dat de secretaris van de NVNLP, Gerda Aberson, mensen informeel aanraadt op bij deze trainer de NLP trainingen te volgen."

Dat lijkt nl. nog steeds te verwijzen naar iets wat ik gezegd heb en ik heb al eerder geschreven dat ik mevrouw Aberson niet ken, haar nooit heb gesproken, en al zeker niet gevraagd om haar mening over wie de beste NLP trainer van Nederland is.

Ik ga jou zeker geen lijst geven van NLP Trainers die dat hebben gezegd.
De redenen daarvoor lijken mij vrij duidelijk:

1. Het waren informele statements in vertrouwen gegeven.
  2. Het zou schadelijk voor ze zijn als ik dat hier zou doen (concurrentiepositie verzwakkend)
  3. De manier waarop jij je gelijk probeert te halen bij de NVNLP geeft mij niet het vertrouwen dat jij hier op een normale manier mee om gaat.

Hier ga ik het voor deze discussie bij laten.
Groeten,

Ferry

Edited Tue, Feb 7, 2012 1:43 PM

Uit een aantal andere bronnen had ik reeds vernomen dat er een "informeel NVNLP" standpunt was dat een van de twee bestuursleden mensen richting één voorkeursinstituut stuurde. Deze bronnen hadden dit echter nergens gepubliceerd. Dus toen jij de desbetreffende zin opschreef zag ik daar opnieuw een bevestiging van wat ik uit andere kanalen reeds vernomen had. Wat ik met regelmaat doe is en zo ook in dit geval is gokken wat voor soort deep structure achter iemands uitspraak in de oppervlaktestructuur zit. Uiteraard kan ik mij vergissen en dan ben ik een grote man en geef ik dat toe.

Ik neem direct aan dat wat jij zegt helemaal klopt. Alleen waar ik mee zit is dat jouw beschrijving "Met de NVNLP bedoel ik diverse NLP trainers die ik heb gesproken die lid zijn van de NVNLP." zo slecht aansluit bij wat je schrijft: "De NVNLP noemt hem informeel de beste trainer van Nederland". Het is zo moeilijk voorstelbaar dat iemand die twee zinnen als synoniem zou bestempelen. Als je de NVNLP als persoon neerzet dan is het praktisch onmogelijk dat in je brein dat equivalent is aan "diverse NLP trainers die lid zijn van de NVNLP". Er zijn meer dan honderd NLP trainers lid van de NVNLP en het overgrote deel zal toch iemand anders de beste vinden dan de NLP trainer waar jij en Gerda op doelen. Terwijl "Bestuurslid van de NVNLP" een veel beter te rijmen deep structure is bij het personificeren van de NVNLP. Sterker nog, dat is meestal wat er bedoeld wordt als er gedaan wordt alsof een vereniging een persoon is. Dan heeft het betrekking op de betrokken mensen. Dus als iemand zegt: "Ajax noemt  Louis van Gaal informeel de beste directeur van Nederland" dan is er niemand die denkt dat het hier over een paar leden van de vereniging van Ajax gaat, maar om bestuurders van Ajax.

Nu weet ik dat het verleden altijd moeilijk te reconstrueren is, maar kan het zijn dat er mensen zijn geweest die tegen jou gezegd hebben: "De NVNLP noemt hem informeel de beste trainer van Nederland" en die op bestuurder(s) van de NVNLP doelden. De reden dat ik dat vraag is omdat je in de discussie waar de quote vandaan komt ergens anders ook al woorden gebruikt waarbij jij van blijft beweren dat je die helemaal zelf verzonnen hebt, maar wel heel erg letterlijk overeenkomen met wat er op de website van de desbetreffende trainer te lezen is.

Beste Joost,

Ik weet dat hoe het in het originele stukje tekst is beschreven op meerdere manieren geintepreteerd kan worden. Dat is als je iets opschrijft zowiezo vrijwel niet te voorkomen. Daarom heb ik het hier toegelicht toen ik zag hoe het door jou gebruikt werd.

Je zegt:
"Wat ik met regelmaat doe is en zo ook in dit geval is gokken wat voor soort deep structure achter iemands uitspraak in de oppervlaktestructuur zit."
Bandler heeft jou geleerd om te gokken naar iemands dieptestructuur?
Ik dacht dat hij daarvoor samen met Grinder het Metamodel in NLP heeft geintroduceerd?
Met je gegok naar mijn diepte structuur maak je fouten en dat vind ik heel vervelend.

Nee, er zijn ook geen mensen die tegen mij gezegd hebben dat bestuurders van de NVNLP Rob Kamps informeel de beste trainer van Nederland noemen.
Ik heb in mijn vorige reactie al uitgebreidt uitgelegd wat de diepte structuur is.

"Ajax noemt  Louis van Gaal informeel de beste directeur van Nederland"
Zou in mijn MOW ook kunnen betekenen dat de spelers van Ajax Louis van Gaal de beste vinden.

Verder zeg jij:
"De reden dat ik dat vraag is omdat je in de discussie waar de quote vandaan komt ergens anders ook al woorden gebruikt waarbij jij van blijft beweren dat je die helemaal zelf verzonnen hebt"

Nee Joost, dat zei ik niet!

Wat ik daadwerkelijk zei was:
"mijn berichtgeving daarover is ook nog eens gebaseerd op mijn eigen intepretatie van wat ik denk te hebben gehoord. Alle fouten daarin zijn de mijne en zeggen dus niets over de congruentie van mijn trainer."

Nergens zeg ik dus dat ik dat helemaal zelf verzonnen heb.
Het enige dat ik hier doe is ruimte overlaten voor het feit dat ik me bewust ben van de filters die wij allemaal hebben en dat als ik daarin fouten maak dat die fouten mijn verantwoordelijkheid zijn en niet iets zeggen over mijn trainer.

Ik snap niet dat jij als Master Trainer zoveel moeite hebt om simpel terug te geven wat iemand anders zegt. Als je zoiets simpels al zo vervormd....
Wat vervorm je dan nog meer?

Een van de belangrijkste vragen die ik mijzelf voortdurend stel is wat zijn mijn vooroordelen over deze persoon, over dit onderwerp of over deze situatie.
Zodat ik bewust ben van het feit dat ik ze heb en zodat ze niet als filters gaan werken en ik de realiteit zo min mogelijk aanpas aan mijn MOW.

Ik heb geen problemen met jou als persoon, trainer, nlp-er, ik ken je amper, ik ben 1 keer bij je thuis geweest en heb je 3 keer gezien bij een training met Bandler.
Het staat je vrij om te quoten wat ik schrijf op het internet. Maar maak er dan een quote van en schrijf niet op wat jouw intepretatie is van wat ik zeg. Want je zit er voortdurend naast.

Ik heb geen tijd voor dit soort discussies.

Fijne dag,

Ferry

Als je alleen maar je eigen woorden letterlijk terug wil horen dan is daar de innerlijke dialoog voor. Bij een dialoog tussen mensen gebruiken mensen hun eigen woorden. Want het kan aan mij liggen maar volgens mij zeg je met "mijn eigen intepretatie" dat je het helemaal zelf verzonnen hebt. Misschien ben je achteraf ongelukkig met wat jouw brein opgeschreven heeft, maar dit is wat jouw brein aan de hand van jouw wereldmodel ervan gemaakt heeft. Ik geef alleen maar aan wat de consequenties van zo'n uiting op het niveau van betekenis zijn.

Overigens is mijn punt allerminst dat andere mensen tegen jou gezegd hebben dat bestuurders van de NVNLP vinden dat een bepaalde trainer de beste NVNLP trainer is. Mijn vraag is of andere mensen tegen jou gezegd hebben "De NVNLP vindt een bepaalde trainer informeel de beste trainer" of woorden van gelijke strekking.

De kans dat jouw woorden puur jouw eigen interpretatie zijn van het feit dat je met diverse NVNLP trainers gesproken hebben die allemaal die bepaalde trainer aanwezen is, naar mijn mening, zo verschrikkelijk klein omdat het een generalisatie is die het brein bijna nooit maakt. Uiteraard is er een theoretische mogelijkheid dat het wel zo is, vandaar dat dit een vraag van mijn kant is en geen stelling.

Ik heb jullie gesprek doorgelezen.

Is het niet makkelijker om een mail te sturen naar de namen die ik lees en te vragen of wat Joost beweert klopt of niet klopt?

Ongelovelijk Joost...
@Jaap Ik neem aan dat Joost dit allang gedaan heeft? Bij mij ligt er geen vraag of het bestuur van de NVNLP bepaalde uitspraken doet. Ik ken die mensen niet

@ Joost

Er zijn 2 namen genoemd. Kamps en Abserson.

Heb je deze mensen om uitleg gevraagd?

Viereneenhalf jaar later is duidelijk dat het NVNLP bestuur destijds inderdaad corrupt was. Waar ik dacht dat ze ongeveer 10.000 euro per jaar in de eigen zak staken, bleek achteraf dat het om 30.000 euro ging. Bovendien is de financiële administratie dermate slecht onderhouden en misten er belangrijke stukken.

Ondertussen is er wel een goed interim-bestuur geweest, maar dit interim bestuur is opgevolgd door een bestuur dat met een coup van het IEP is geinstalleerd. Nadat er een commissie is aangesteld die de misstanden moest onderzoeken en veel misstanden heeft gevonden, werd de commissie afgeserveerd. Kortom, het heeft er alle schijn van dat het nieuwe bestuur van de NVNLP weer net zo slecht verder gaat als waar het corrupte bestuur destijds mee bezig was.

Eeuwig zonde want de leden van de NVNLP blijven fantastische mensen en verdienen een beter bestuur.

Joost, fijn dat je het met ons deelt.

Ik heb het berichtenverkeer gelezen en kan dit bericht moeilijk plaatsen met het andere berichtenverkeer. Ik vermoed dat je meer achtergrondkennis hebt. Beide kunnen een vorm van corruptie zijn, maar deze twee situaties staan wat mij betreft los van elkaar. Ik denk dat je ze ook los moet behandelen en onderzoeken maar uiteraard wel samenvoegen als corruptie de uitkomst is. Want dat zegt iets over het structurele karakter van ...

Het jezelf financieel verrijken en de intransparantie daarover zoals je beschrijft lijken mij inderdaad niet verenigbaar met goed bestuur. Het zou de bestuurders sieren als ze transparant zijn over financiele afspraken, mede omdat ze namens de leden bespreken en je de middelen goed wilt benutten als vereniging. Theoretisch kan er nog steeds een verklaring zijn voor de bedragen. Is het je gelukt om te vragen of ze openheid willen geven over deze financiele afspraken of is er tijdens een ALV hier vragen over gesteld?

Tot slot denk ik dat het goed is dat je het aan de kaak stelt om mensen en trainers die NLP een warm hart toe dragen te mobiliseren en er bewust van te maken. Ik ben daar groot voorstander van. Om mee te helpen aan een gezond en goed bestuur van de NVNLP. Kun je mij vertellen wat je met de post wilt bereiken? En hoe wij je kunnen helpen/ondersteunen in het bereiken van het doel van een gezond en goed bestuur?

Volgens mij is iedereen binnen de NVNLP op dit moment er wel van overtuigd dat het vorige bestuur (dus voor het recente interim  bestuur) corrupt was en aan zelfverrijking deed.

Uit de reactie die ik links en rechts hoor over de afgelopen ALV van de NVNLP is het huidige bestuur uit hetzelfde laken en pak gemaakt.

Zelf ben ik nog steeds trots op mijn royement bij de NVNLP, dus ik kan weinig doen om daar een beter bestuur te krijgen. Daarvoor is het nodig dat de leden van de NVNLP wakker worden en er een goed bestuur neerzetten, zoals bijvoorbeeld is gebeurd met het afgelopen interim bestuur.

Maar gelukkig is het bestuur van de NVNLP ook lid van NLP Kring, dus ze krijgen al deze berichten automatisch toegestuurd. En ze hebben alle ruimte om inhoudelijk te reageren.

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa