Discussion Topics

« Return to NLP

Kritiek op NLP opleidingen

Toen jij zeventien jaar geleden je NLP opleiding deed was de situatie in NLP land in Nederland een heel andere. Destijds waren er veel minder NLP instituten en deze instituten stonden relatief dichtbij de bron. Richard Bandler had zeventien jaar geleden NLP nog niet helemaal vernieuwd. Vandaag de dag zijn er meer dan twee honderd NLP instituten in Nederland. De kans dat die allemaal even goed zijn en NLP op een goede manier onderwijzen is klein. Te meer ook omdat het erop lijkt dat NLP trainer worden in Nederland een soort piramidespel geworden is. Dat zeg ik overigens niet, maar de NVNLP zelf. Mensen doen een NLP opleiding en worden, terecht, zeer enthousiast over de opleiding. Maar door het gebrek aan kwaliteit van de opleiding zijn ze na afloop ervan wel enthousiast maar hebben ze niet de vaardigheden om iets met NLP te kunnen doen. Dus doen ze nog maar een NLP opleiding (de Master Practitioner) en als blijkt dat ze dan nog steeds niks kunnen, doen ze nog maar een NLP opleiding (de trainers training) en dan na drie opleidingen kunnen ze eindelijk iets, namelijk een NLP trainingsinstituut beginnen.

Vandaag de dag hebben NLP opleidingen vervolgens een post-master opleiding verzonnen zodat mensen andermaal verleid worden om nog een keer een cursus te volgen. Je kan je afvragen of al die extra opleidingsdagen niet gewoon in de oorspronkelijke opleiding hadden moeten zitten. Kortom, er zijn veel misstanden in NLP land. En uiteraard kan je de cursisten hier nergens de schuld van geven. Door de jungle van opleidingen kiezen zij wat ze tegenkomen en het beste lijkt. Ze hebben de kennis en de tijd niet om een goede keuze te maken. Tenzij er mensen of partijen zijn die wel actief mensen van te voren waarschuwen, iets wat de NVNLP bijvoorbeeld nalaat. Al was het maar omdat veel van de opleidingen van lage kwaliteit toch door de NVNLP goed gekeurd zijn.

In mijn visie is het onethisch als je iets weet waardoor je kan voorkomen dat iemand schade leidt en je die kennis op geen enkele wijze gebruikt om diegene te waarschuwen voor naderend onheil. Vervolgens is die persoon natuurlijk vrij om die waarschuwing in de wind te slaan of er iets mee te doen.

Het idee dat zoals jij schrijft "andere NLP opleidingen afvallen, je eigen kracht ontkracht" is wellicht een soort populair onderbuikgevoel in bepaalde kringen en sommige NLP opleidingen waarbij je alleen maar aardig mag doen. Maar met NLP heeft het niks te maken. NLP gaat niet alleen maar over positieve zaken, maar ook over het goed gebruik van negatieve zaken wanneer de situatie daar om vraagt. En de kern het NLP gedachtegoed is dat je door middel van feedback de situatie optimaliseert. Het blijft vreemd dat binnen een veld waar feedback zo centraal behoort te staan, sommige mensen zo moeilijk doen over kritiek of het aanstippen van misstanden. Fouten maken en ervan leren is cruciaal voor de werking van NLP. Kortom, mensen waarschuwen tegen slechte NLP opleidingen is niet alleen je ethische plicht, maar maakt ook gebruik van een van de belangrijkste NLP thema's: feedback. NLP trainers die bij zichzelf merken dat zij onvoldoende moderne NLP in de vingers hebben, bijvoorbeeld omdat zij niks van hypnose geleerd hebben terwijl NLP alleen maar een geavanceerde vorm van hypnose is, worden met open armen ontvangen om te zorgen dat het beter wordt. Zij zijn van harte welkom op de NLP Kring Master Coach nascholingsprogramma

Replies to this Topic

Beste Joost,

Je bent een hele goede NLP trainer, je weet er veel van af maar het past je niet om altijd maar op anderen af te geven.

Heb jij niet nodig

Wat mij betreft een nuance.

Joost is binnen de NLP stroming 'Society of NLP' van Richard Bandler, een geinformeerde NLP trainer.

Er is een walhalla aan Bandler stof op dit forum te vinden dankzij Joost. Er is alleen veel meer te vinden dan de beperkte Bandler NLP buiten Joost om. Die trainers uit andere stromingen willen het alleen niet op nemen tegen Joost vanwege het afgeven op anderen.

Zonde. Mooie leerzame discussies worden zo tegen gegaan.

Erger nog ik hoorde dat er een klacht was ingediend tegen mijn hoeveelheid van posten. Lees dan niet mee. Wink Als die persoon zou weten hoeveel trainers 'm al gesmeerd zijn van dit forum, dan zou mij een bloemetje worden gestuurd juist voor het posten haha.Tongue out

Het past jou niet mijn opmerking te nuanceren. 

Het begint hier een beetje het komisch  duo Joost en Jaap te worden

Hoezo zou nuance niet passen bij mij?

Een soort Laurel & Hardy?

Waarbij Joost de dikke speelt?

Dat is nou een goed plan. Laughing

Jullie formaat past wel in de strategie van Bandler en La Valle, hulde

Je hebt helemaal gelijk.

Die Joost speelt dan die dikke en kale. Laughing 

Uiteraad zal ik dan wel om jou van dienst te zijn die knappe, aardige spelen. Wink

Misschien kunnen we er een musical van maken, filmen en dan op DVD zetten!

Kijk uit voor éénpitters! Ik volgde de Ericksoniaanse 2.0 opleiding bij NLP Life Academy, Martijn Groenendal, werd ik ineens geconfronteerd met een andere locatie waar de opleiding werd aangeboden. Een soort huiskamer waarbij toiletten rechtstreeks in dezelfde ruimte zitten. Daarnaast kan Martijn ook nog wel eens op zijn strepen gaan staan. Ik kwam altijd met mijn vouwfiets. Op de nieuwe locatie mocht in ineens niet meer binnenkomen en versperde hij de deur. Sta je daar in Den Haag een voor mij vreemde stad, een dag vrijgenomen voor de cursus, en word je geconfronteerd met een probleem. Pogingen daarna om in redelijkheid naar een alternatief te zoeken hebben er alleen maar voor gezorgd dat de sfeer nog slechter werd. Ik voelde me niet meer veilig. En bij éénpitters kun je dan maar weer zorgen dat je het geld terug krijgt want er zijn geen andere docenten. Wees gewaarschuwd. Ik ga nu een officiële klacht indienen.

Vervelende situatie. Er is inderdaad zo nu en dan wel een en ander mis. Martijn Groenendal kennen we goed. Hij is alleen geen NLP Kring trainer. Maar we kunnen wel kijken of een bemiddelingspoging helpt, mocht je dat willen.

Hoi Joost,

dank voor je bericht. Vind het jammer. Helemaal omdat zulke NLP en hypnose opleidingen juist gaan om het geven van H+ ofwel een goed gevoel. De opstelling van Martijn is echter als een soort schoolmeester die een leerling terecht wijst en wegstuurt. Vervolgens is er niets wat hij onderneemt om dan ook maar iets recht te zetten. Hij wil er niet over nadenken en verwijst naar een annuleringsbeleid in zijn levervoorwaarden. Slaat kant noch wal.

Ergo. Bemiddeling zal niet meer nodig zijn. Ik voel me enorm benadeeld en niet meer veilig om activiteiten met hem te doen.

PS wat bedoel je als  ik vragen mag met wij kennen Martijn?

dank Ger

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa