Discussion Topics

« Return to NLP

Ware gelovigen en ongelovigen versus mensen die denken in termen van waarschijnlijkheid

99% geloven, is al genoeg twijfel wat mij betreft! Het enige waar ik op tegen ben is dat mensen volkomen absoluut met volledige zekerheid iets geloven zonder enige twijfel. In mijn beleving geldt dat zowel voor ware gelovigen als voor ware ongelovigen. Beide zijn het met elkaar eens dat zij absoluut zeker zijn. Zodra je zegt: dit is is 'slechts' 99% zeker, dan zit je al goed, want dan accepteer je dat er tal van andere mogelijkheden zijn, ook al schat jij die mogelijkheden heel klein in.

Replies to this Topic

Ik denk dat de term "geloven" voldoende ruimte biedt, alleen toegeven dat er andere mogelijkheden zijn is een ander verhaal.

Denk dat geloven en weten geen tegenstellingen zijn, elke medaille heeft immers zijn keerzijde net zoals liefde en haat, het tegenovergestelde is immers onverschilligheid. 

Als je iets gelooft dan weet je het niet zeker en als je iets zeker weet dan geloof je dat. 

En het gaat natuurlijk bij NLP om het resultaat....

Dat is ook niet wat ik bedoel, sterker nog "overtuigd zijn van" , "weten" en "geloven" zitten in de praktijk vaak ergens TUSSEN 0% en 100%.

Bij (mijn) betekenis van het woord "geloven" zit de twijfel er al ingebakken

Geloven is een ambiguiteit. Vandaar de verwarring. Er is een groot verschil tussen:

a) ik geloof dat het morgen gaan regenen

en

b) ik geloof in God.

De tweede vorm van geloven is een vorm van zeker weten. De eerste vorm van geloven is waarschijnlijkheid. Met de eerste vorm is niks mis. Bij zeker weten gaan mensen de mist in.

Het enige dat je zeker kunt weten is dat je niets zeker kunt weten... Ik denk dat dit per individu kan verschillen.

Als ik zeg: "God bestaat" 

Dan kan het ook gewoon zijn dat ik het bestaan van God het voordeel van de twijfel geef en dus geloof

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa