Discussion Topics

« Return to NLP Ombudsman

Een NLP opleiding is voor de elite en voor de rijken

Ik woon in België en het valt me op dat een NLP-opleiding tegenwoordig voor een elite voorbehouden is. Voor mensen die er financieel goed bijzitten en die vaak dus al succesvol in het leven staan.

Bij het ontwikkelingsinstituut kost een practitioner opleiding:

Particulieren: 2.870 €, incl. BTW

Organisaties: 3.450 €, incl. BTW

De master-practitioner opleiding kost:

Prijs Particulier: 2.900,00 EUR incl. BTW
Prijs Organisaties: 3.480,00 EUR incl. BTW

Bij NLP-kring betaal je voor een opleiding tot NLP-coach:

"NLP opleiding tot coach met de NLP Practitioner, Master, Coach certificatie en 24 maanden begeleiding = 5000,- euro"

Een doorsnee gezin of gewone man of vrouw kan dit niet betalen. 

Vroeger was NLP toegankelijk voor de gewone huisvrouw en arbeider. Vandaag hebben enkel CEO's en mensen die al tot de elite behoren er toegang toe. Mensen die meestal een universitair diploma hebben en tot de hogere sociale klasse worden gerekend kunnen NLP opleidingen volgen. Voor de gewone man of vrouw is dit niet weggelegd.

Ik zelf droomde ervan om ooit 'NLP-trainer' te worden. Ik mag die droom opbergen. De moeite die het mij zal kosten om dat te bereiken is vele malen groter dan voor iemand die het geluk heeft door zijn bedrijf te worden gesponserd (als CEO, therapeut of wat dan ook) dan voor iemand zoals ik, een gewone werkman.

Daarom ben ik van plan als autodidact mij in NLP te verdiepen en cursussen te geven onder een andere naam, zonder certificering. (zoals 'life coach' of zoiets).

Het kost gewoon te veel. 

Edited Sat, Apr 30, 2016 3:03 PM

Replies to this Topic

NLP opleidingen hebben inderdaad een prijskaartje. Dat prijskaartje wordt gevormd door marktwerking.

Tegelijkertijd is het onhandig als dat bepaalde groepen mensen uitsluit van NLP. Om die reden heb ik een aantal initiatieven die hopelijk NLP iets toegankelijker maken.

Allereerst zijn er de gratis NLP opleidingen van het Hoera, werkloos project voor mensen met weinig tot geen budget.

Verder is er dankzij de sponsoring van Centrum de Roos de mogelijkheid om tegen een sterk gereduceerd tarief de Spirituele NLP Practitioner te volgen.

Dat is inderdaad zeer goed van je om dat aan te bieden. Spijtig dat zo'n cursussen/opleidingen niet in België bestaan. 

Joost, ik had nog een vraag: mag ik als niet-NLP-gecertificeerde toch een curus aan iemand aanbieden in NLP? Hoe zit dat juridisch? (ik ga er even vanuit dat de wetgeving in Nederland en België rond dit onderwerp hetzelfde is). Wat mag er wel? (mag je onder een andere benaming NLP geven bvb.). Ik heb immers vroeger de practitioner opleiding gevolgd en ben zodanig gepassioneerd door NLP dat ik de achterliggende waarden en visie van de vooronderstellingen en technieken graag aan anderen zou willen doorgeven. Alvast bedankt voor de feedback.

NLP is geen beschermde naam. Dus iedereen mag van alles en nog wat aanbieden onder de naam NLP. Maar dat is een slecht plan want er zijn al genoeg slechte NLP trainers en trainers die allerlei anti-NLP aanbieden als NLP. 

Heb er maar vertrouwen in, zou ik zeggen, dat als iemand gepassioneerd is en bijstudeert, en zich wil engageren om zoveel mogelijk mensen in kennis te brengen van de schoonheid van NLP, dat hij minstens al niet 'anti-NLP' is en er alles aan zal doen om 'goede NLP' aan te bieden.

Je gaat immers al bij voorbaat van de onbewezen premisse uit dat als ik een cursus NLP zou geven, zonder de dure NLP-trainer-opleiding te hebben gevolgd, slechte NLP zou aanbieden of zelfs anti-NLP. Ik heb de practitioner opleiding gevolgd en zou me beperken tot het geven van informatie daarover aan een lekenpubliek. En dan doorverwijzen naar een NLP opleiding waarmee mensen certificaten kunnen behalen. Ik zou dus zelfs reclame maken voor opleidingen zoals die van jou Ik zou zeker geen 'slechte NLP' of 'anti-NLP' willen aanbieden, welintegendeel. Joost, jij kan zoiets ook pas echt objectief beoordelen als je les hebt gevolgd bij de betreffende NLP-lesgever. Dan kan je uitfilteren wat je precies 'slecht' vindt en wat 'anti'.

Daarbij is het ook zo dat gecertificeerde NLP-trainers toch ook sterk hun eigen stempel drukken op hoe ze NLP aanbieden. Elke trainer lijkt toch zijn eigen NLP te geven en sommige trainers vinden de methode van andere trainers niet ok. 

Edited Mon, May 2, 2016 12:18 PM

Juist omdat NLP trainer en hun eigen stempel drukken (en dan meestal de fout in gaan) en slecht zijn opgeleid, is het voor bijna iedereen een slecht idee om zelf NLP trainingen te gaan geven als je nog niet goed bent opgeleid.

Kijk, er is natuurlijk een kans dat jij een uitzondering bent. Richard Bandler heeft NLP ook geleerd zonder dat hij eerst is getraind. Dus het kan.

Maar ik neem aan dat jij het met mij eens bent dat het wat veel is gevraagd om daar zomaar op te vertrouwen. En dat terwijl er zoveel meer mogelijkheden zijn.

Je bent begonnen met de vraag waarom NLP trainingen zo duur zijn. Nu ben je op het punt waarbij je denkt dat je mensen bijeen kan krijgen voor een training. Waarom niet slim gedaan en een groep mensen bij elkaar gebracht die een goede NLP training willen volgen en dan een NLP trainer uitgenodigd om die training te verzorgen. Dan heb jij meteen en een gratis NLP training en je bent alvast bezig met marketing. Dat is een veel beter pad op weg naar NLP trainer worden dan dit pad.

Zelf ben ik altijd bereid ergens naar toe te reizen wanneer daar genoeg mensen zijn die mee willen doen als het in mijn drukke agenda post, zie: NLP trainingen.

Bij NLP Kring komen klachten binnen over slechte NLP trainers en slechte NLP coaches. Gelukkig is er zelden of nooit een klacht over een NLP Kring Coach of een NLP Kring Trainer. En als er dan zo'n klacht is over een NLP Kring Trainer, dan is die klacht nooit groot en binnen 5 minuten opgelost. Dat in tegenstelling tot slecht opgeleide NLP en/of hypnose trainers die weliswaar denken dat zij iets kunnen omdat het zo nu en dan goed gaat, maar tegelijkertijd te veel mensen ernstig beschadigen. Je herkent deze NLP en/of hypnose trainers heel gemakkelijk omdat geen licentie hebben en geen gebruik mogen maken van The Seal of Quality van The Society of NLP.

Kortom, doe jezelf en andere een plezier en zorg dat je gedegen met NLP aan de slag gaat.

In België - net zoals op andere plaatsen - vind je inderdaad NLP trainingen in alle prijscategorieën. Het duurste traject dat ik in België kon vinden leidt tot een NLP Practitioner certificaat met een prijskaartje van rond de 10.000 euro. Die opleiding is niet erkend door de Society of NLP. De opleiding die jij vernoemde, Maarten, is trouwens ook niet erkend door de Society of NLP. Het is trouwens steeds een goed idee om de opleidingscentra op te zoeken in de databases van de internationale organisaties waardoor ze beweren erkend te zijn ...

Ik kan enkel voor onze trainingen spreken die wij in België aanbieden, en de profielen van de deelnemers variëren van CEO's (inderdaad) en bedrijfsleiders, advocaten en parlementsleden, tot werkzoekenden, huisvaders en -moeders, studenten, leerkrachten, kunstenaars, arbeiders, etc. Een aantal van deze worden door het bedrijf betaald, maar er zijn er ook veel die dit vanuit hun privé-budget betalen. Wij hanteren ook geen verschillende prijzen voor bedrijven versus particulieren.

Ik ben helemaal akkoord met Joost wanneer hij het heeft over de kwaliteit van NLP trainers. Vaak worden mensen afgestoten van elke vorm van NLP door de gebrekkige kwaliteit en afwezige vaardigheden die sommigen tentoon spreiden.

Het heeft mij jaren en een groot aantal Practitioner en Master Practitioner opleidingen geduurd voor ik zelf de Charisma Enhancement (Trainers training) volgde en begon NLP trainingen te geven. Zoveel jaren later, ben ik vandaag al 6 jaar lid van het assistententeam van Dr. Richard Bandler in London en Orlando waardoor ik gemiddeld per jaar zo'n 2 maand met Richard, John La Valle, Kathleen La Valle en de rest van het team kan doorbrengen en als ik zie wat ik telkens bijleer door Richard en anderen aan het werk te horen, dan heb ik het gevoel dat ik nog steeds slechts aan het begin sta. Deze vooruitgang zie ik niet bij die trainers die zichzelf en anderen tot NLP trainer gezalfd hebben en hun eigen versie - sommigen bestempelen zichzelf nu al als NLP-mede-ontwikkelaar - van myNLP promoten. 

Joost en Marc, dank voor de feedback. Ik wist niet dat Rudy Vandamme met 'Het Ontwikkeingsinstituut' uit België niet erkend is door de Society of NLP. (waar precies vind ik die informatie/databases?). Moet je erkend zijn door de Society of NLP wil je geldige certificaten mogen uitdelen?

Ik ben iemand die filter, zeg maar. Sommige (niet alle) NLP-vooronderstellingen vind ik bijvoorbeeld zeer vruchtbare uitgangspunten om naar mensen te kijken. Ze vertegenwoordigen bepaalde waarden en geven je een houding naar jezelf en anderen toe, waar ik achter kan staan. Zo zal het uitgangspunt dat elk gedrag een positieve functie heeft voor de persoon je een houding geven naar de ander toe die ruimte biedt voor die ander om zijn of haar schaduwzijde te integreren en te aanvaarden in zijn persoon. Ik vind dit een prachtig uitgangspunt. En het werkt ook om zo weerstand tegen verandering te integreren.

Ook 'volgen en leiden' impliceert dat je eerst een heel eind meegaat in het wereldmodel van de ander, om dan eventueel een verschil te kunnen maken. Ook dat getuigt van een mooie houding als mens. Als je immers bereid bent een heel eind mee te gaan met de ander, dan creëer je de bereidheid dat de ander je volgt. Het is niet alleen een mooi uitgangspunt, het werkt ook veelal als je echt moeite doet de ander te volgen. Het idee dat de mens de hulpbronnen zelf in zich heeft, is ook optimistisch en werkt om het zo te bekijken. Dat alle falen als feedback kan gezien worden binnen een TOTE, vind ik ook weer fantastisch. Het meta-model van de taal gebruik ik bijna elke dag in mijn contact met mensen en zorgt ervoor dat snel accuraat en relevante informatie kan worden bekomen. Ook het hele idee achter 'ecologie checken' en het pragmatische van wereldmodellen vind ik buitengewoon boeiend. Ik kan zo nog een heel eind doorgaan over mijn passie met NLP. 

Ik vind het dan heel jammer dat ik sommige van deze overtuigingen en bijpassende technieken niet aan anderen mag overdragen. Heel wat mensen zouden er wel wat mee zijn, denk ik dan, om de wereld op die manier te bekijken en andere mensen op die manier te benaderen.  Ik denk dat we best een betere wereld zouden hebben, mochten mensen meer uitgaan van sommige NLP-vooronderstellingen. Vooral mensen die laaggeschoold zijn, in kansarmoede leven en vaak met moeilijkheden te kampen hebben.

Alhoewel ik er natuurlijk begrip voor heb dat je zelf goed getraind moet zijn wil je echt een NLP-trainer willen zijn volgens de standaarden van de Society of NLP, vind ik het toch jammer dat je gewone mensen er via een introductie of kennismaking niet zomaar mee in contact mag brengen.  Enfin, ik sta soms te popelen om mensen uit te leggen over hoe ze via 'een NLP-bril' effectiever naar hun probleem kunnen kijken.

Alleszins bedankt voor de feedback.

Edited Wed, May 4, 2016 10:40 AM

Voor een overzicht van alle door Richard Bandler erkende NLP trainers, zie:

http://nlptrainers.com/

Overigens zitten er ook hele slechte NLP trainers bij The Society of NLP tot mijn spijt. Ga bijvoorbeeld nooit in Zeeland naar een NLP instituut, want het aantal na NLP beschadigde mensen ligt in Zeeland vele malen hoger dan in de andere provincies.

Het getuigt van al veel NLP inzicht dat je de link legt tussen falen, feedback en het TOTE model. Om die reden zijn alle NLP basisvooronderstellingen te begrijpen, dat wil zeggen als automatisch volgend op de methoden en modellen die NLP vormen. Om die reden is het onmogelijk om en aan NLP te doen en een of meer van deze vooronderstellingen af te wijzen.

Dat betekent geenszins dat alles wat door (vaak slecht opgeleide) NLP trainers een NLP basis vooronderstelling wordt genoemd ook daadwerkelijk tot NLP behoort. Helaas verzinnen slechte NLP trainers zelf dit soort zinnentjes die dan nergens op blijken te slaan. Die afwijzen is uiteraard een goede zaak. Voor voorbeelden, zie: NLP Monsters

Tenslotte, is het prima om alles wat je al weet door te geven aan andere mensen. De meest ideale manier om dit te doen is 1-op-1. Niet alleen verrijk je dan meteen het leven van mensen, maar doe je ook belangrijke ervaring op die je later als NLP trainer goed kan gebruiken.

Hey Maarten

Ik woon ook in België. NLP boeit me al meer dan 10 jaar, sinds een goede vriend van me een NLP opleiding volgde bij Rudy Vandamme. Hij was klaar met de Practitioner opleiding die ze daar in weekends geven en had zich ondertussen samen met mij verder verdiept in de oorsprong van NLP. 

Na wat research en het bekijken van wat filmpjes op het internet besloot hij om de Practitioner opnieuw te volgen, maar dan aan de bron, bij de Society Of NLP, bij Richard Bandler. In die tijd kon je die enkel nog maar in Florida volgen. Hij was zelfstandig programmeur en kon zich dat permitteren. 

Ikzelf, helaas, dacht zoals jij dat ik dit nooit zou kunnen... De opleiding kost geld, je moet ook de verplaatsing doen, verblijf betalen... 

Maar het bleef mijn droom! En ik heb ervoor gespaard. Sedert een groot aantal jaren kun je de Practitioner, gegeven door Bandler en zijn team volgen in London. 

Dat heb ik dus gedaan, in 2014. Het jaar erna heb ik zelfs de Master Practitioner gedaan. Beste beslissingen van m'n leven! 

En nee, ik ben niet rijk, heb geen top job of iemand ie me gesponsord heeft. Het is een keuze en je er zijn dingen die je dan door die keuze niet of pas later kan gaan doen. 

Maar wat een investering in je kennis! Ik zou het zo opnieuw doen! Maar nu is m'n geld op :) 

Ik snap je punt heel goed! En ik ben ervan overtuigd dat Joost en Marc ook zeer goede trainers zijn. Marc heb ik al in actie gezien tijdens de Master training in London vorig jaar. Maar ik koos er bewust voor m'n basis opleiding bij Richard Bandler te volgen. 9 dagen van verwondering en magie, je zal jezelf eeuwig dankbaar zijn Maarten. 

Als je meer wil weten over hoeveel het mij effectief gekost heeft mag je me gerust persoonlijk contacteren ;) 

Ik weet het niet zo met die marktwerking, je kunt toch ook gewoon voor wat minder dezelfde opleiding geven zodat het wat toegangkelijker word.

Ik ben het eens met u Michel. Als je ziet hoeveel men vraagt voor zo'n cursus, waar je de technieken en modellen ook in boeken kan terugvinden, vraag je je soms af of het sommigen niet louter om het geld te doen is.  

Edited Tue, May 10, 2016 11:14 PM

Of NLP trainers het alleen maar voor het geld doen als ze doen wat er in de NLP boeken staat, dat is maar de vraag. Tegelijkertijd zijn de meeste natuurlijk wel professionals die werken voor vele redenen maar ook voor geld.

Pas als een NLP trainer zelf dingen gaat verzinnen die weinig tot niets met NLP te maken hebben en ze als "NLP" gaat verkopen, dan kan je stellen dat ze het alleen voor het geld doen. Helaas komt dit veelvuldig voor.

Er zit overigens een groot verschil tussen het volgen van een training en NLP leren uit een boek. Niet alleen zijn de meeste boeken achterhaald of zelf behoorlijk incorrect (positieve uitzondering is natuurlijk Breintraining: handboek voor moderne NLP ), maar belangrijker nog is dat je NLP vooral onbewust dient aan te leren. Een top NLP trainer traint je onbewuste om NLP automatisch goed te doen. Een middelmatige NLP trainer leert je wat er in de NLP boeken staat bewust te reproduceren. Dat laaste is waardeloos, maar het eerst is goud waard.

Hoe werkt dat? Onbewust aanleren? Zelf ben ik vooral voorstander voor een 'bewust aanleren' zodat je zelf kritisch kan blijven en een bewuste selectie kan maken van wat je bruikbaar vindt en wat niet.

Persoonlijk heb ik heel wat aan sommige boeken. Trouwens, als je een training volgt, krijg je meestal een syllabus (=boek) waar we als cursisten mee aan de slag gaan (tijdens de practitioner opleiding werd de rode draad uit de syllabus(=boek) gevolgd). 

Zelf vind ik dat je modellen die in boeken of cursussen staan naar jezelf moet vertalen en er uit moet selecteren wat je zelf vindt dat werkt. Dat is ook wat Richard Bandler en John Grinder in hun beginjaren van NLP vooral zeiden: "gebruik wat werkt en werkt iets niet, doe dan iets anders."

Zelf doe ik niet aan 'cult' of me afhankelijk maken van een goeroe of opleiding. Ik lees het model of de techniek, experimenteer, en observeer wat werkt en wat niet werkt. Ik filter. Ik volg verscheidene opleidingen (ook andere opleidingen dan NLP) en ik ontdek zelf wat voor mij werkt en wat niet. Ik vul mijn toolkit ook aan met theorieën en methodieken die helemaal niks met NLP te maken hebben maar misschien vanuit andere stromingen komen.

Zo krijg je een eigen persoonlijk geheel aan tools en overtuigingen over de wereld die op jouw maat geschreven zijn in plaats van zomaar wat te kopiëren dat ecologisch gezien in die hoedanigheid in zijn geheel overgenomen niet bij jou past. Daarom vind ik het principe van 'ecologische check' in NLP zo fantastisch. Je gaat na of iets wel past bij jou. Zijn er geen andere gedeelten waar rekening mee moet gehouden worden. Dient de techniek of het model niet in een aangepaste vorm voor jou aangenomen te worden. Een vorm  die bij jou past. Die misschien niet zuiver de NLP is zoals een bepaalde opleider x vindt dat je het zou moeten aanleren.

Je gebruikt dus best je eigen filters en selectiemechanisme, ongeacht met welke methodieken je geconfronteerd wordt, en je selecteert eruit wat jij goed vindt voor jou en andere zaken laat je liggen. En maak je vooral niet afhankelijk van een persoon of een soort opleiding. Mensen die beweren dat een opleiding bij een bepaald soort persoon en instituut moet gedaan hebben, zijn vooral gericht op verkopen. Dat is mijn ervaring toch. Volg opleidingen bij mensen die je aanspreken en filter daar zelf uit wat je voor jezelf interessant en bruikbaar vindt en wat niet.

Boeken zijn vaak uitstekend: ze laten je in de mogelijkheid er zelf uit te filteren wat voor jou werkt en daar te laten wat voor jou werkt. Zonder 'onbewuste sturing' van buitenaf.

Edited Wed, May 11, 2016 1:06 PM

Maarten

Ik snap je uitgangspunt heel goed en je lijkt goed te weten wat je wil. Natuurlijk is het interessant om verschillende bronnen te raadplegen en je in allerlei zaken te verdiepen die jouw interesse wekken.

De voornaamste reden dat ikzelf aanraadt om NLP bij de Society of NLP te volgen, is omdat ik ervan overtuigd ben dat je daar NLP op zijn best leert. En voor mij is het belangrijk dat als ik ergens geld aan uitgeef, het zijn geld ook waard is. 

En nogmaals, ik heb hiermee helemaal niks in mijn zakken, ik verkoop niks. Maar ben wel heel zeker dat daar de beste NLP gegeven wordt. Men blijft bij de kern, NLP in haar puurste vorm, die gegeven wordt door mensen die er dagdagelijks mee bezig zijn technieken verder te verfijnen, verbeteren... 

Joke, ik heb je op je vorige bericht via PB geantwoordSmile. Ik volgde bijvoorbeeld les bij Rudy Vandamme. Ik herinner me nog dat heel wat cursisten en mede-coaches hoog opliepen met Rudy als model. (om te modelleren). Rudy had inderdaad expertise op bepaalde vlakken. Toch was de stijl van Rudy Vandamme mij te snel, te neurotisch. Ik heb de NLP die ik in de practitioner meekreeg gefilterd door de lens van mijn criteria en het in mijn stijl getoetst aan wat voor mij werkt en wat niet. En zo denk ik dat je met alles wat je tegenkomt in het leven kan omgaan. Je blijft je eigen autoriteit op het vlak van wat je bruikbaar acht en wat niet.

Enkele verschillende punten:

a) Een voorbeeld van onbewust leren: NLP kent rond de 30 regels voor communicatie. Als je die allemaal tegelijkertijd in je hoofd hebt tijdens een gesprek dan heb je geen idee meer waar het gesprek over gaat. Zie verder de vier taken van het onbewustzijn zoals hier verwoord: four tasks of our unconscious mind

b) Er is helemaal geen sprake van een model zoals jij beschrijft. Dat is misleiding van NLP trainers. Een model is wiskundig en er zit verder geen wiskunde in NLP.

c) Officieel dien je bij de ecologie check juist wel andere zaken behalve je eigen belang mee te wegen.

d) Boeken zijn de slechtste manier om iets te leren (ook al schrijf ik ze graag), vooral omdat het te bewust is. Een NLP CD is al beter, een NLP DVD nog beter. Maar niets gaat er boven het bijwonen van een top training (in tegenstelling tot de meeste middelmatige trainingen waar alleen kennis wordt overgedragen (en dan ook nog vaak verouderde en verdraaide kennis) in plaats van ervaringen worden opgedaan).

a) Dat geldt voor elke opleiding: je kan niet alles tegelijk leren: je dient eerst bewust één deel aan te leren en na een tijdje wordt je onbewust bekwaam. (van onbewust onbekwaam, naar bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam, naar onbewust bekwaam). Niet alles tegelijk 'indrillen', maar in hapbare brokken tot het na een tijd een automatisme wordt. Dat is niet typisch voor nlp. Als je dat bedoelt met 'onbewust leren', is dat typisch voor hoe leerprocessen in het algemeen en niet enkel typisch voor NLP-opleidingen. Welke cursus of opleiding je ook volgt, je kan nooit alles tegelijk in je hoofd hebben terwijl je een methodiek aanleert. In geen enkele cursus.

b) vroeger in de cursus die ik gevolgd heb sprak men van 'modellen en technieken'. Met modellen bedoelde men 'wereldmodellen' of kaarten. Uitgangspunten om mee naar de werkelijkheid te kijken.

c) Ecologie heb ik aangeleerd als: 'innerlijke bezwaren' of 'weerstand'.  Die je eventueel via non-verbale onbewuste signalen en lichamelijke incongruentie kon zien te achterhalen bij een persoon en natuurlijk via gericht vragen te stellen. Welke voordelen vallen weg als ik verander? Welke ongewenste nadelen ontstaan er als ik dit of dat doe? Welke nadelen aan het grotere geheel waartoe ik behoor ontstaan er?

d) Je hebt hier zeker gelijk in: het komt erop aan om NLP te doen en het niet louter uit boeken te halen. Ik vond de practitioner training die ik deed bij de School voor NLP bijvoorbeeld zeer leerrijk.

Edited Wed, May 11, 2016 5:28 PM

(a) Nee, het verhaal van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam is een mythe. Weliswaar bestaat dat, maar er is geen sprake van dat het via de vier stadia gaat. Een top NLP opleiding heeft zo'n trainingsprogramma dat je in een keer naar onbewust bekwaam gaat. Het is onmogelijk om bewust bekwaam 30 taalpatronen in een gesprek te gebruiken.

(b) Een wereldmodel is weer iets heel anders. Een wereldmodel is een NLP term voor alles wat je brein gecodeerd heeft aan de hand van wat je in je leven hebt geleerd en ervaren. Dit is nu precies het probleem met middelmatige NLP opleidingen zoals die van Rudy Vandamme. Men heeft geen begrip van NLP en kan alleen wat termen gebruiken zonder die goed te hebben doorgrond.

(c) Er is dan e.e.a. gemist, maar op zich heb ik daar zelf weinig problemen mee omdat de rest meestal te veel aandacht krijgt.

De meeste Top NLP-opleidingen geven in de Practitioner minimaal 3-4 dagen training die geheel gericht zijn op de taalpatronen. Daarnaast gebruikt de trainer in de gehele opleiding diverse taalpatronen die onbewust geleerd worden door de deelnemers. Dit kan je absoluut nooit uit een boekje leren, alleen door te oefenen. Dit onbewuste leren werkt nog door na afronden van de opleiding (bij de Toptrainers).

Nog even terug naar het begin, de stelling " Een NLP opleiding is voor de elite en de rijken". Die geluiden hoor ik vaker.

NLP leren is een vrije keuze, net zoals op vakantie gaan, een auto kopen of naar de sportschool gaan. Het is dus geen verplichting, er zijn héél véél opleidingen en trainingen die veel geld kosten en die veel minder opleveren.

Je kan je geld (meestal) maar een keer uitgeven, de een rookt er van en de ander koopt een TV of iets anders. Ik ben blij dat ik lang geleden de keuze maakte om NLP te gaan leren en toepassen. Ondanks dat het voor mij toen een grote investering was ben ik heel blij dat ik deze prioriteit heb gesteld. Daarnaast volg ik nog steeds minimaal 2 - 3 maal per jaar een NLP- of Hypnose-opleiding. 

De NLP trainers van The Society (waaronder ik) hebben van Bandler (en John La Valle) een gedegen opleiding gekregen. Stuk voor stuk zijn ze naar het buitenland gegaan om deze trainersopleiding te kunnen volgen. Helaas zitten er ook minder goede trainers tussen, zaken zoals gedrevenheid, inzet, didactische vaardigheden, professionaliteit en de wil om NLP zuiver te houden zijn zaken die een rol kunnen spelen.

Goede NLP trainingen zijn goedkoop in verhouding met wat je er voor terugkrijgt. Hoeveel is controle over je denken en een gelukkig leven je waard? 

En dan nog even dit, wat mag een NLP trainer verdienen? Reken het zelf maar uit. Wat heb je nodig:

• Gedegen opleiding en geregeld even bijscholen
  • Reclame, marketing en website
  • trainingsruimte met faciliteiten
  • Administratie, KVK inschrijving, zakelijke rekening
  • BTW afdracht, 21%
  • Sociale lasten, pensioenafdracht en verzekeringen (ziektekosten, rechtsbijstand, incasso etc.)
  • Afdracht inkomensbelasting (veel teveel)

In Nederland met een enorme dichtheid van NLPers is de concurrentie groot. Met alleen trainingen geven kunnen de meeste trainers dan ook geen inkomen verwerven. Ik combineer de NLP-opleidingen met NLP-coaching en tevens ben ik Hypnotherapeut. Wat ik leer in de praktijk kan ik als voorbeelden meegeven in de opleiding, een goede combi vind ik. Mijn opleidingen zijn veelal pure zuivere NLP zoals The Society het voorschrijft.

Om veel mensen de kans te geven NLP te leren zijn er diverse mogelijkheden voor mijn klanten. Een daarvan is gespreide betaling.

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa