Pianoles voor een Succesvolle Werk(st)er

Hallo,

Ik geef zo'n anderhalf jaar pianoles aan een meisje van 13. Ze is een overduidelijke type drie met een vier-vleugel, zelfbehoudende subtype (oeps, doen we aan subtypes bij de NLP-Kring???).
Ze laat altijd een overduidelijk drive zien om te leren en te presteren, en dit ging haar altijd goed af. Maar nu, na ruim een jaar pianoles, komt het onvermijdelijke moment om met twee handen te spelen. En nu ontstaan de problemen. Het kost haar erg veel moeite om die tweedeling te maken in denken en handen om je beide handentwee verschillende dingen te doen op het klavier.
En hoewel ze dit niet toont frustreert dit haar enorm.

Dus ik wil het tijdens de pianoles over een andere boeg gaan gooien om haar over deze strubbeling te helpen. Mijn idee is om het automatisme van het alledaagse gebruik van je handen, waarbij links en rechts ook hun onafhankelijke gang gaan, ook naar het pianospelen te vertalen.
Wie heeft er tips over hoe dit aan te pakken? Vooral ook in het licht van haar Enneagram-type.

Groeten, Peter.

Edited Tue, Jan 19, 2016 8:37 AM

Replies to this Topic

Niemand een reactie?

Sent via Groupsite Mobile.

Omdat ik in Delhi, India zat om de Spirituele NLP Practitioner te geven, heb ik nog geen tijd gehad om te antwoorden. Het antwoord zelf is ook minimaal.

Want het enige dat ik kan zeggen, is dat het niets met iemands Enneagramtype heeft te maken.

@Joost. Dat het Enneagramtype niets met de "blokkade" te maken heeft weet ik ook. Maar type kan wel van pas komen bij de te kiezen aanpak om mijn leerling er overheen te helpen.

Vandaar.

Beste Peter, wellicht je licht opsteken bij een kinderfysiotherapeut? Zij zijn gespecialiseerd in motorisch leren en kunnen in kaart brengen wat het "probleem" kan zijn.

Algemeen gesproken is het goed om in verbinding te blijven en dat kan het beste door afstemming te zoeken, het contact te herstellen.  Dit kan bij type 3 door openbare erkenning te geven waar dat kan, accepterend en betrokken blijven los van de prestaties en stimulerend zijn door voor te stellen hoe mooi piano spelen wordt als beide handen verschillende dingen doen en dat dit bij heel veel mensen stap voor stap gaat en dat je de beste leerlingen herkent aan hun geduld en doorzettingsvermogen. Kortom, haar duidelijk maken dat het niet aan haar ligt en dat fouten maken mag, nee moet, om verder te komen. Duidelijk en bondig zijn in de aanwijzingen, positief en opbeurend geformuleerd.  (ik probeer me zelf voor te stellen hoe ik les zou willen hebben als 3w4, nou zo dus ;-))

Beste Peter , plain down to earth fysiology , ik heb piano lessons gegeven Aan kinderen en gitaar les en drum les , clue is , zodra er 2 handig en ook motorische gewerkt Moet worden Dan Kun je het beste eerst een paradiddle oefening doen , Lrlrllrlrlrrlelrllrlrlrr daarnaast tijdens die oefening daarnaast afleiding van de e.v.t emotionele reactie of gedachten patronen. Door geblablablabla en druk weg halen van het presteren . Visualiseren van de Handen die makkelijk de bewegingen uitvoeren ( ALS ze er al voor open staat om dat te doen , maar een Beetje nlp er Moet dat voor elkaar krijgen ) en Dan vervolgens op de piano in een geschikt tempo voor de persoon het uitvoeren.

Beste Peter , plain down to earth fysiology , ik heb piano lessons gegeven Aan kinderen en gitaar les en drum les , clue is , zodra er 2 handig en ook motorische gewerkt Moet worden Dan Kun je het beste eerst een paradiddle oefening doen , Lrlrllrlrlrrlelrllrlrlrr daarnaast tijdens die oefening daarnaast afleiding van de e.v.t emotionele reactie of gedachten patronen. Door geblablablabla en druk weg halen van het presteren . Visualiseren van de Handen die makkelijk de bewegingen uitvoeren ( ALS ze er al voor open staat om dat te doen , maar een Beetje nlp er Moet dat voor elkaar krijgen ) en Dan vervolgens op de piano in een geschikt tempo voor de persoon het uitvoeren.

P.s check ook HOE ze intern muziek en motorbike verwerkt. En pas Je taal daar op aan . Ik heb op die manier kinderen van 7 jaar in 1 keer een ABSOLUUT gehoor geleerd en ze een lied leren spelen op gitaar of drums . De ene verwerkte namelijk geluid door Intern golven te zien . ALS ik Dan Zou blijven praten in termen van " hoor Je dat deze hoger is " Dan creert er Alleen maar nog meer discrepantie , inplaats daarvan vroeg ik , Kun Je zien hoe deze anders golft Dan de andere golf ? En plop , in 1 keer ABSOLUUT gehoor en gestemd en daarboven op een mega vertrouwen in eigen kunnen . Just a suggestion on how to LOOK at it
Sent via Groupsite Mobile.

P.s check ook HOE ze intern muziek en motorbike verwerkt. En pas Je taal daar op aan . Ik heb op die manier kinderen van 7 jaar in 1 keer een ABSOLUUT gehoor geleerd en ze een lied leren spelen op gitaar of drums . De ene verwerkte namelijk geluid door Intern golven te zien . ALS ik Dan Zou blijven praten in termen van " hoor Je dat deze hoger is " Dan creert er Alleen maar nog meer discrepantie , inplaats daarvan vroeg ik , Kun Je zien hoe deze anders golft Dan de andere golf ? En plop , in 1 keer ABSOLUUT gehoor en gestemd en daarboven op een mega vertrouwen in eigen kunnen . Just a suggestion on how to LOOK at it
Sent via Groupsite Mobile.

Bedankt allen,

Inmiddels wel al wat progressie bereikt door inderdaad de druk weg te nemen. Ze is bijzonder eager om te presteren en raakte ronduit gefrustreerd dat dit haar niet lukte. Maar zodra de prestatiedruk weg valt ontstaat er een soort luchtledige die ik dan opvul met gewoon genieten van de muziek en dan lukken ineens dingen haast vanzelf.

Dennis, ik ben heel benieuwd naar die paradiddle-oefening die je noemt, maar snap nog niet helemaal de overstap naar een daadwerkelijke piano-oefening. Hoe bedoel je die?

De paradiddle oefening is een links rechts coordinatie oefening , door die te doen ontstaat er een betere verbinding tussen links en rechts motoriek , en Kun Je gebruiken ALS patroon interruptie Wanneer iemand vast blijft zitten in een negatief patroon .
Sent via Groupsite Mobile.

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite


NLP Kring Europa
Powered by Groupsite.com

Visibility Public Membership By Invitation or Approved Request Default Profile Professional

Your Status Not Logged-In