Discussion Topics

« Return to NLP Strategieen

Strategie om meer productiviteit te realiseren in je dag

Replies to this Topic

Wat is de strategie uitgeschreven in een VAKOG schema + bijbehorende submodaliteiten?

@Jaap wat goed is om te doen is dit "aanvalsplan" te doen en daarbij te onderzoeken wat jouw VAKOG schema is en bijhorende submodaliteiten van de verschillende stappen die staan beschreven.

Ik kan je wel de mijne geven, maar of dit ook het best werkt voor jou is maar de vraag, los van de vraag of we hetzelfde bedoelen als ik jou  mijn schema en submodaliteiten geef.

Mensen hebben immers voldoende ervaringen (bewust of onbewust) die op bepaalde vlakken van hun leven goed werken, die wellicht op dit vlak nog niet goed genoeg toepast worden.

Sommige mensen vinden het niet gemakkelijk om zichzelf een doel voor te nemen en zich daar aan te hoden. In dit geval na 25 minuten jezelf uit het proces halen en iets anders doen.

Dit kan komen door allerlei ideeën en gedachten of gevoelens die ze hebben als ze stoppen. Het kan zijn dat ze dan het idee hebben juist kwalitatieve tijd verliezen en daardoor intern (vaak een onbewuste strategie) aangespoord worden om door te gaan. Deze strategie kun je onderzoeken en verbeteren, als deze niet werkt voor je.

Ik heb in iedergeval vroeger op school niet geleerd dat je met pauzes het beste uit jezelf kunt halen, wel aangeleerd dat je hard moet werken en door moet gaan om iets af te krijgen, want anders... deze gedachten zaten in mijn hoofd en dan zak ik geen prettige beelden voor me en daardoor voelde ik me ronduit slecht en bedacht dan dat ik dat wilde voorkomen.

Ik heb tegen mijzelf gezegd: de-conditioneer jezelf van oude gedachten, gewoonten en gevoelens, en programmeer jezelf opnieuw om jezelf in de meeste gevallen goed te voelen.

Bij de eerste stap wil je je volledig losmaken van waar je mee bezig bent en in een andere (niet gefoccusde) gemoedstoestand komen en je gedachten stoppen en compleet richten op iets anders.

Het is een goed idee dan terug te gaan naar een moment waarbij je het jou uitstekend is gelukt om dit te doen. Misschien zijn het meerdere momenten die te samen ervoor zorgen dat dit je lukt: dus één waarin je switched van focus, naar een andere gemoedstoestand + één waar je gedachten (van een specifieke taak die je doet) die je hebt stopt en richt op iets anders.

Je kunt hier VAKOG onderzoeken en de submodaliteiten die daarbij horen en ik zou deze versterken en verbeteren.

Dan is het zaak om de taak in de toekomst in je verbeeldingskracht voor je te zien, jezelf de strategie ziet toepassen, een trigger voor jezelf zet om zeker te stellen dat de strategie ook wordt ingezet.

De activiteiten kun je doen, fysiek inspanning is vaak wel prettig (in iedergeval voor mij) om je aandacht te richten op iets anders en je brein de verfrissing te geven wat het kan gebruiken.

Bij de pauze van 30 minuten, als je gebruikt maakt van een meditatief achtige oefening en niet weet hoe meditatie precies werkt, dan zou ik een moment in mijn verbeelding oproepen  waarbij ik mijzelf uitermate ontspannen heb gevoeld.

Hierbij sluit ik dan mijn ogen en onderzoek ik hoe ik mijzelf daarbij voel, dat ontspannen moment, en focus ik mij op de rust en stilte die ik ergens in mijn lichaam ervaar.

Ik neem afstand van mijzelf en kijk naar mijzelf hoe ik ontspannen ben en hoe die ontspanning zich verder verdiept (hoe zit mijn lichaam eruit, wat zie ik in mijn gezicht enz.)

Als ik tevreden ben over "de diepte" van ontspanning of voor nu niet beter kan, dan zet ik voor mijzelf een trigger om een volgende keer gemakkelijk in deze gemoedstoestand te komen. Ik zeg dan bijvoorbeeld tegen mijzelf in gedachten: Laat het los... of Ontspan of Relax...

Ik doe dit op het hoogte punt zodat het werkt als een anker, en ik gebruik dit als trigger om in de gemoedstoestand te komen, de gemoedstoestand verder verdiepen en het anker dan op het hoogtepunt verder te versterken...

Je traint op deze manier je brein om steeds sneller en gemakkelijker in een diepere ontspanning te komen. Bijkomend voordeel is dat je, als je het steeds vaker doet, je dit ook gemakkelijk kunt oproepen in andere situaties van je leven, waarbij je weet dat een ontspannen gemoedstoestand je meer gaat opleveren, het levert vaak ook ontspannen gedachten op...

Ik ben benieuwd welke schema's jij haalt uit mijn verhaal en wat jij vindt van het idee om de strategiën van je eigen ervaringen van je leven te onderzoeken en toe te passen in dit verhaal.

"@Jaap wat goed is om te doen is dit "aanvalsplan" te doen en daarbij te onderzoeken wat jouw VAKOG schema is en bijhorende submodaliteiten van de verschillende stappen die staan beschreven.

Ik kan je wel de mijne geven, maar of dit ook het best werkt voor jou is maar de vraag, los van de vraag of we hetzelfde bedoelen als ik jou mijn schema en submodaliteiten geef."

Maar wacht ff??!?!?!? De bedoeling van NLP is toch als de ene mens iets kan in deze wereld dan weten we dat dit voortkomt uit a) interne toestanden (Vakog+sub) b) externe gedragingen.......als ik jouw a + b overneem krijg ik toch dezelfde resultaten?

Je kunt wel zeggen dat mensen andere ideeen hebben, maar ook een idee is zintuigelijk uit te drukken en heeft submodaliteiten die de ander kan overnemen.

Ik geloof niet in het 1 op 1 kopieren van strategiën dat dit altijd het beste resultaat oplevert. Soms doen andere mensen dingen die niet passen bij wie jij bent.

Dezelfde resultaten? Misschien aan de buitenkant, maar hoe weet je dat je van binnen hetzelfde bent geworden of doet daardoor? Je blijft met een vertaalslag zitten waardoor we denken hetzelfde te hebben, maar dingen toch anders kunnen zijn.

Je kunt wel veel geld hebben of verdienen (zoals de ander dit doet), maar niet hetzelfde geluk ervaren als je het eenmaal hebt. Of je kunt net zulke goede afval resultaten behalen in je leven als jouw grote voorbeeld, maar omdat jij anders bent daardoor een verstoring krijgen in je hormoonhuishouding...

Mijn strategie werkt voor mij omdat dit past bij wie ik ben. Ik geloof dus ook sterk dat veel oplossingen al in de mensen zelf zit (je kunt je wel extern laten inspireren). Daarbij leer ik van anderen en zal ik bepaalde zaken anders doen dan ik initieel geleerd heb, wat beter werkt omdat meer dingen invloed hebben of ik resultaten haal of niet.

Ik kan geïnspireerd raken door een strategie van een ander en onderzoeken in hoeverre dat van mij verschilt. Ik kan ervoor kiezen om een strategie 100% over te nemen omdat ik daar in geloof, maar kan ook delen van mijn bestaande strategie aanpassen omdat daar iets niet voor mij werkte.

Voorbeeld, mijn submodaliteiten van iets waar ik 100% in geloof kunnen verschillen van jouw submodaliteten van iets waar je 100% in gelooft. Is het dan zinvol om jezelf aan te leren dat je iets gelooft als je mijn submodaliteiten overneemt?

In sommige gevallen kan het werken en in andere weer niet, dus blijft het zaak goed te onderzoeken wat werkt voor jou!

Als in mijn strategie een moment zit waarbij je 100% in iets moet geloven om je besluit te nemen en de volgende stap te zetten, kun je dit dus ook doen door uit je eigen ervaringen te putten en je bewust te worden van hoe je dit kunt (submodaliteiten).

Dat kun je dan nog versterken zodat, dit onbewuste proces, het gebruikt kan worden in jouw voordeel als je een strategie volgt.

Op deze manier maak je gebruik van "onderdelen" die je zelf al bezit en wat je kunt verbeteren en kun je de strategie op hoofdlijn volgen. Wat je nog niet bezit, kun je ontwikkelen,  wat je al kunt kun je hergebruiken.

Edited Fri, Aug 17, 2012 3:49 PM

Je hebt zeker gelijk als je stelt dat de vertaalslag die ik zou maken (generaliseren/vervormen/weglaten) door jouw VAKOG schema + submodaliteiten over te nemen hoogstwaarschijnlijk niet zal leiden tot een exacte kopie van jouw dieptestructuur of die van de expert.

De hele point van een VAKOG+subs schema is dat je als leerling zijnde niet zomaar lukraak hoeft te gokken. De exacte dieptestructuur van de expert kan per definitie niet gekend worden, alleen wel zo goed mogelijk benaderd. Dus vanuit een expert strategie kan je als leek wat aan gaan modderen. Dat is beter dan helemaal geen idee hebben. Wellicht werkt de strategie van de expert meteen, dan is het mooi, zo niet, gebruik dan het TOTE systeem tot je iets vind wat voor jou werkt.

Ergerlijk genoeg geldt voor de meeste mensen dat ze eerder moeten opstaan en minder kinderen hadden moeten nemen, maar dat valt altijd zo slecht bij de ecology check.

Dus - hoe NLP je in godsnaam een leuke kostschool bij elkaar voor het geld dat je net wilde gaan verdienen met bijklussen in de marge van de samenleving?

Ik snap je punt niet. 

De vraag is volgens mij waarom je meer productiviteit in je dag zou willen..

Op het moment dat dat duidelijk is, hoef je toch helemaal geen strategieen meer aan te passen?

@Koos beetje kort door de bocht lijkt mij.

Vraag me af of ouders waarvan hun kinderen op kostscholen zitten wel de productiviteit halen die zij wensen.

Er zijn miljoenen boeken geschreven hoe je succesvol kunt zijn met evenzo veel verklaringen. Mensen weten wat ze moeten doen en toch doen ze het niet.

Hoe weten zij dat ze niet productief zijn? En hoe weten zij dat ze dit als probleem ervaren in hun leven, levert andere informatie op dan waarom je meer productiviteit zou willen.

De laatste vraag kan leiden tot motivatie, een vurig verlangen, het hoeft niet. De eerste vragen onderzoekt de subjectieve ervaring en mogelijke strategieën die gebruikt worden en die je kunt veranderen.

Begrijp ik het goed dat als jij weet waarom je bepaalde dingen wilt in jou leven, jij dus nergens meer tegen aanloopt en alles doet wat jij wilt?

Als ik 100 redenen heb bedacht waarom ik iets wil, dan heb ik nog geen garantie dat ik meer productiviteit bereikt, lijkt mij.

Dus voor jou is WETEN hetzelfde als DOEN? Dan nodig ik jou nu uit om die strategie te delen, want dan heb je een betere strategie om succesvol en productiever te zijn.

Ben benieuwd

Kort door de bocht werk ik als volgt:

Als ik het idee heb dat het moet, dan doe ik het wel - halfslachtig of niet. Maar als ik ergens lees dat er strategieen bestaan om productiever te zijn, dan vraag ik me gelijk af waarom iemand die zou willen toepassen. Het schijnt me zo toe dat "willen" meestal wordt gebruikt als "zou willen," zoals in "ik wil stoppen met roken" of "ik wil een hogere productiviteit bereiken."

Ik vraag me af wat productiviteit inhoudt, want het klinkt me dermate ongespecificeerd dat ik me niet kan voorstellen dat het uberhaupt gewild zou kunnen worden.

Natuurlijk zou ook ik een hogere productiviteit willen halen - bijvoorbeeld en ik dan vul ik maar wat in veel meer bladzijden per dag - maar ik als een ogenblik in ogenschouw neem wat een krankzinnige offers dat met zich meebrengt, dan begrijp ik heel goed wat mijn situatie kenmerkt.

Dus.. waar hebben we het hier precies over?

@Koos ik weet het niet, vertel jij het me maar, waar heb je het over?

jo koos, zie ik je in januari 2013 bij de practitioner van je baas? mijn tip aan jou is het metamodel voor precieze communicatie te herhalen

Sent via Groupsite Mobile.

"Er zijn miljoenen boeken geschreven hoe je succesvol kunt zijn met evenzo veel verklaringen. Mensen weten wat ze moeten doen en toch doen ze het niet.

Maar die boeken vertellen je ook helemaal niet hoe jij voor jouzelf "succesvol" - wat dit inhoudt is immers in goed Nederlands question-begging - zou kunnen zijn. Het feit dat het er zo veel zijn is hiervoor alleen maar een even zo grote hoop argumentatie pro.

Mensen weten dus niet wat ze moeten doen - ze zouden het immers alleen maar kunnen weten als ze het al wisten, gegeven het feit van de overdosis informatie - en doen het dus niet.

In de tweede plaats - en dat was mijn eerdere punt - schijnen mensen mij hele goede redenen te hebben niet nog productiever te zijn. Dus alvorens te zoeken naar een strategie voor iets generieks en nogal algemeens als "meer productiviteit," kom je dan niet eerst bij iets dat veel basaler is?

Metamodel-technisch - om in het thema te blijven en aansluiting te vinden - is mijn vraag: "Meer productiviteit waarvoor!"

Post Reply

You must be logged in and a member of this Groupsite in order to post a reply to this topic.
To post a reply, contact your group manager(s) Join this Groupsite

NLP Kring Europa